۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۱۶:۴۱

مصطفی کمال پورتراب در گفتگو با مهر :

ارکستر سمفونیک را دریابیم

ارکستر سمفونیک را دریابیم

حفظ ارکستر سمفونیک به عنوان یک سرمایه ملی از جمله وظایف هر موسیقیدان ایرانی است.

مصطفی کمال پورتراب با بیان این مطلب به خبرنگار مهر گفت : حضور من در شورای ارکستر سمفونیک در شرایط حاضر برای حفظ موقعیت و استمرار حیات این ارکستر است وقطعا همه ما در قبال این ارکستر باید احساس مسئولیت داشته باشیم و به آن به عنوان یک سرمایه ملی بنگریم.

وی در ادامه افزود: اوایل دهه شصت این ارکستر تا مرز انحلال رفت و چیزی نمانده بود که از بین برود اما چند نفری از موسیقیدانان از جمله مرحوم ناصری و من جلوی آن اتفاق ناگوار را گرفتیم و با کمی عقب نشینی تصمیم گرفتیم آن را حفظ کنیم .

این مدرس پیشکسوت با اشاره به کار حرفه ای چکناوریان در نپذیرفتن عضویت در شورای ارکستر گفت : من هم قبول دارم و گفته های چکناوریان را به عنوان یک رهبر بین المللی و مجرب تایید می کنم و اساسا در همه جای دنیا اداره ارکستر یا توسط رهبر و یا معاون هنری رهبر اداره می شود.

عضو فرهنگستان زبان در ادامه و در توضیح این مطلب گفت : معمولا رهبران برجسته ارکستر که قابلیت بالا و شهرت جهانی دارند به تنهایی ارکستر را اداره و هدایت می کنند ولی رهبران جوان تر و با تجربه کمتر، به کمک یک مدیر هنری (معاون رهبرارکستر)ولی با اختیارات تام مسئولیت رهبری را برعهده می گیرند .

رییس هیئت مدیره کانون مدرسان در پایان گفت : من در اولین جلسه این شورا با استناد به نحوه اداره ارکستر دردیگر کشورها گفتم که وظایف این شورا در حال حاضر باید کمک به ثبات و تقویت بنیه هنری ارکستر از طریق حمایت از رهبر ارکستر باشد و با این نیت در این شورا شرکت می کنم و قطعا در قبال مسایل علمی و آکادمیک موسیقی ذره ای کوتاه نخواهم آمد. 

کد خبر 482882

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha